5 aug. 2010

Ce imi place aici

Ok, acum ceva vreme am scris un post despre lucrurile care nu-mi plac aici. Intre timp poate s-au mai adaugat cateva, dar as vrea sa scriu si un post despre lucrurile care-mi plac in Belgia. Dupa cum e de asteptat, sunt o gramada de lucruri care-mi plac in Belgia. Nu o sa ma opresc asupra lucrurilor evidente (nivelul de trai mai ridicat ca in Romania, nivelul de civilizatie mai ridicat ca in Romania etc.). Acestea sunt motivele pentru care am plecat din Romania, deci sunt destul de evidente. Am sa ma opresc asupra catorva amanunte care m-au surprins intr-un mod foarte, foarte placut in Belgia (mai bine zis in Bruxelles).

Nici macar nu le voi enumara in ordinea preferintei. Dar voi incepe cu ceea ce m-a surprins cel mai mult si cel mai placut si continua sa ma surprinda.

Leasing-ul la masina

Cand am venit aici, firma pentru care lucrez mi-a propus o masina de serviciu. Am intrebat care sunt conditiile si mi s-a spus ca se va face un leasing in valoare de 4-500 de euro, mi se va da un card de benzina cu 100 E / luna si apoi toate cheltuielile masinii vor fi in grija mea. Am zis ca decat sa ma chinui sa aduc masina din Romania si s-o inmatriculez acolo, merge si asa. Oricum voi avea aceleasi cheltuieli, dar voi scapa de bataia de cap cu inmatriculatul in Belgia a unei masini rulate in Romania. Am venit in Belgia, am primit masina (un Opel Astra break) si cardul de benzina si totul a fost ok.

Surprizele placute au inceput sa vina in momentul in care am inceput sa ma duc la service. In primul si in primul rand, a trebuit sa ma duc prima oara la doua saptamani dupa ce am luat masina pentru revizia de 70.000 km (nu, nu am mers atat in doua saptamani). Masina era a firmei si avea un an de cand era inmatriculata, deci altcineva a facut km astia, nu eu (mi se spusese de la inceput ca masina nu va fi noua, dar macar era in garantie). M-am dus dimineata la reprezentanta Opel, am lasat masina acolo si mi-au spus vino pe la pranz sa o iei. Cand m-am dus la pranz, am constatat ca mi s-a schimbat uleiul, toate filtrele (motorina, aer si ce o mai fi pe acolo), mi-au schimbat chiar si un far ars pe spate si mai mult de atat, mi-au pus chiar si lichid de spalat parbrizul pentru ca eu uitasem sa-i pun si era rezervorul gol. Dupa ce am primit masina inapoi, m-am dus la casa si am intrebat cat costa. Nenea de acolo s-a uitat lung la mine si mi-a spus: "Pai... leasing... Nu costa nimic.".

Ca sa deschid o paranteza, stiu pe cineva in Romania cu leasing care la prima revizie (aia de vreo 10, 15 mii de km) a platit 200 E.

Inchizand paranteza, am luat masina fericit si am plecat...

A doua experienta placuta cu service-ul a fost la prima pana de cauciuc. Eu eram in Romania, iar doamna mea era singura aici si se plimba cu masina. Stiam ca am un cauciuc cu probleme care se tot desumfla, dar aveam grija de el si il umflam mereu... Cand am plecat in Romania, cauciucul s-a desumflat din nou, Lixa nu a observat si a mers asa cu el pana cand cineva in parcare la Carrefour i-a atras atentia ca are pana... Acum, doamna mea, ca toate doamnele, normal ca nu stie sa schimbe roata (stiu ca sunt si doamne care stiu, dar in general doamnele nu rezolva pana la masina :P ). Totusi, descurcareata cum e ea, a avut prezenta de spirit, a cautat in torpedou, a gasit actele masinii si a sunat la ING (compania de la care avem leasing-ul) asistenta. Au venit oamenii de acolo (e drept, a durat juma' de ora, dar au venit - sambata), au pus roata de rezerva, iar doamna mea a intrebat: "Cat costa?". "Pai... leasing... Nu costa nimic.".

Cand m-am intors din tara, a trebuit, normal, sa ma duc cu masina la vulcanizare pentru ca roata de rezerva, ca toate rotile de rezerva la masinile cele noi si moderne era o roata minuscula, cu care nu puteai merge decat pana la vulcanizare. Asa ca zis si facut. M-am dus la vulcanizare (o vulcanizare agreata de Opel, normal), s-a uitat nenea mecanicu la ea si zice: "Mda... Pt ca s-a dus ala de pe spate tre sa-l schimbi si pe celalalt si pe fata ai o galma si tre sa-l schimbi si pe asta de pe fata, si pt ca-l schimbi pe asta de pe fata trebuie schimbat si celalalt si ce mai tura-vura, tre sa le schimbi pe toate 4. Si pentru ca tocmai incepe iarna (era undeva in noiembrie) o sa-ti pun cauciucuri de iarna.". Deja stiam lectia. "Leasing, nu costa nimic" manopera, super. Dar m-am uitat la preturi la cauciucuri si am vazut minim vreo suta si ceva de euro cel mai ieftin (sunt si cauciucuri mai ieftine in Belgia, dar nu in service-ul agreat de Opel), m-am socotit, m-am gandit si am zis ok. Asta e. 500 de E, dar macar am cauciucuri noi. Le schimbam. Dupa ce a terminat nenea, m-am dus la casa sa platesc.

- Cat face?
- Opel-ul ala albastru? zice nenea de la casa
- Da! zic eu.
- Ala, XID 945, zice el.
- Da, zic eu.
- Pai... leasing... Nu costa nimic.

Mi-a picat fata. Nici macar cauciucurile nu le-am platit. Ca drept urmare, m-am mai dus si in primavara sa-mi schimbe cauciucurile de iarna cu unele de vara noi. Si dupa ce ca le-au schimbat, dupa ce ca mi-au dat 4 cauciucuri noi de vara, mi le mai si tin la ei pe cele de iarna. Adica nu tre sa-mi fac probleme cu depozitarea cauciucurilor de iarna... Si da, ati ghicit, toate astea... "Pai... Leasing... Nu costa nimic". Exact. Si nu am terminat cu leasing-ul. Mai am...

Acu vreo doua saptamani, s-a stricat masina. Se auzea un zgomot infiorator (pentru o masina de doi ani de zile) cand luam stanga. Deja stiam lectia, nici nu-mi faceam probleme ca voi plati ceva (pentru ca pe langa leasing, mai era si o problema de garantie, deci garantat nu costa nimic). Am dus masina la service, au oprit-o acolo, da mi-au spus ca fiind o reparatie (nu o revizie), dureaza mai mult. Am intrebat cam cat, mi-au zis o zi, doua. Am remarcat afisul pe care scria ca pot sa iau de la ei o masina de schimb pentru 50 de Euro, dar am zis ca doua zile nu mor fara masina. Asa ca am lasat-o acolo. Dupa doua zile, am sunat, mi-au spus ca au probleme cu piesa, ca nu vine din Olanda etc. etc. Si am intrebat cam cat mai dureaza. Mi-au spus ca nu stiu. Atunci mi-am adus aminte de afisul cu masina de schimb si cum gluma se ingrosa, am zis ca vreau si eu o masina de schimb. Si nenea de la service zice:

- Eu va dau masina la schimb, sigur ca da. Dar va costa 50 E. Nu intrebati mai bine la ING? Ca vad ca masina e in leasing.

Ca o paranteza fie spus, cati mecanici in Romania nu ar fi zis: "Da, sigur ca iti dau masina, vino repede s-o iei ca e ultima" (ca nu cumva sa ma razgandesc). Incheind paranteza, am sunat la ING si nenea de acolo zice: "Aaaa. Da. Vad ca e in service la Beerens. Sigur ca va dam o masina la schimb. Unde sa o aducem?". Moaaaama!!! Adica nu numai ca-mi da masina, da mi-o si aduce acasa. Mi-am adunat falcile de pe jos (deja vorbisem cu colegul si i-am spus ca nu merg cu el la masa ca ori de la service, ori de la ING tre sa ma duc sa iau o masina), am reprogramat pranzul cu colegul meu, am dat adresa de acasa, au venit oamenii si au adus masina. Si normal. Ati ghicit. "Pai... Leasing... Nu costa nimic.". Cand a fost gata masina si am luat-o pe a mea din service, evident ca au venit singuri si au luat-o pe a lor de unde le-am dat adresa (nici nu s-a pus problema sa ma duc eu sa o fi dus inapoi).

Si ca sa continuam comparatia cu Romania in domeniul leasing-ului, pe leasing-ul pe care-l am eu, se platesc intre 4 si 500 de euro pe luna (sa zicem 500) timp de 3 ani. Facand un calcul simplu, rezulta ca se platesc 18000 de euro. Nu stiu cat a fost avansul si cat e valoarea reziduala, dar se platesc rate de 18000 de Euro pt o masina de 18000 de euro (evident plus valoarea reziduala si avansul). Stiu pe cineva in Romania care plateste aproape 300 de euro pe luna timp de 5 ani de zile pentru o masina de 16000 de euro (din nou, nu stiu cat e valoarea reziduala si avansul), dar in total rate de aproape 18000 de euro pt o masina de 16000 de euro. Si nu are chiar niciun rost sa comparam serviciile. In Romania 0, aici, dupa cum povesteam mai sus.

Dupa aproape doi ani de calarit masina in leasing, mers in service pt reparatii, pentru revizii sau in vulcanizari, am platit 0 (da, zero) euro.

Infrastructura rutiera

Al doilea lucru care m-a surprins intr-un mod foarte placut aici (surprins nu e un termen potrivit, pentru ca ma asteptam sa gasesc asta aici, dar ori si cum) este infrastructura rutiera. Cum zicea si Lixa intr-un post anterior, 100 km in orice directie (adica o ora) si iesi din Belgia.

Mi se pare incredibil de placut sa stii ca poti oricand evada fara nicio problema la sfarsit de saptamana. Suntem aproape de multe locuri foarte frumoase aici (3 ore de Paris, 2 ore de Koln, 4 ore de Frankfurt, o ora de Brugge, o ora de Aachen, 2 ore de Londra si lista ar putea continua). Este foarte relaxant sa putem pleca oricand la sfarsit de saptamana cu nervi 0, intr-un timp mai mult decat decent si civilizat. Evident, am fost in toate locurile enumerate mai sus si inca multe altele.

Singurul loc in care n-am fost pana acum este Londra. Aveam noi planificat la un moment dat si mersul la Londra cu masina, pana cand colegul meu m-a intrebat "Dar tu ai curaj sa te bagi cu masina in Londra?". "Sigur, de ce nu? Aaaa, ups... Astia merg pe partea gresita a drumului". Asa ca am renuntat atunci sa mai mergem. Am zis ca vom merge noi intr-o buna zi cu soare cu EuroStar-ul. Acum, ca o paranteza in soapta, am cumparat deja bilete la EuroStar pentru week-end-ul cu 1 si 2 noiembrie cand comisia e inchisa si Cata e in tara si am rezervat deja si un hotel dragut pentru noi doi (va fi o mica excursie romantica, doar noi doi). Dar sssssstt!!! Sa nu ma auda Lixa ca nu stie... ;). Deci suntem pe punctul de a ajunge si in Londra (doua ore cu trenul). Gata, am incheiat paranteza, acum putem vorbi tare... Sa speram ca nu ne-a auzit...

Cartierul

Imi place foarte mult aici si zona in care locuim. O zona foarte linistita si foarte curata, asa cum se poate vedea si in postul acesta. Dar ce mi se pare extraordinar, este faptul ca din doua salarii de programator, iti poti permite sa locuiesti intr-o astfel de zona fara sa faci vreun sacrificiu sau sa dai ca in Romania mare parte din salariu pe chirie. Nu. Exact ca in statisticile pe care le-am citit inainte de a veni aici. La noi in casa, 1/8 din venit se duce pe chirie. Cam asta-i proportia, o proportie zic eu normala. Si platind 1/8 din veniturile familiei, ne permitem sa locuim intr-o zona mult peste sa zicem Primaverii, in Bucuresti.

Spun Primaverii nu din snobism ci fiindca e singura zona care mi se pare cat de cat civizilata pe dinafara - nu ma refer la lanturile de aur si la masinile celor care locuiesc acolo. Ma refer la linistea zonei si la curatenie (un pic peste ce-i in restul Bucurestiului, zic eu - evident, s-ar putea sa fiu contrazis, dar oricum, alta zona nu mi-a venit in cap). Si daca stam sa socotim, cine isi permite sa stea cu chirie in Primaverii? Pe cand aici, dupa cum spuneam, din doua salarii de programator, cheltuind 1/8 din venituri, ne putem permite un apartament intr-o asemenea zona.

Spatiile verzi

Ce imi mai place in Bruxelles extraordinar de mult este verdeata. Am auzit intr-o zi o reclama la radio cum se laudau ca ar fi cea mai verde capitala europeana. Nu am citit statistici oficiale, dar tind sa le dau dreptate.

Diferenta intre Bruxelles si celelalte capitale pe care le-am vazut este ca in celelalte orase, zonele verzi sunt ca niste oaze. Oaze de verdeata din loc in loc intr-un oras plin de beton. Fiecare oras are mai multe sau mai putine astfel de oaze. Ei bine, in Bruxelles, zonele verzi si betonul se intrepatrund, se intretaie. Parcurile nu sunt ca oaze, sunt interconectate intre ele. Exista in jurul Bruxelles-ului (nu stiu daca este finalizata toata sau inca mai construiesc la ea) o carare verde, prin padure, pentru pietoni si biciclisi, fara masini, care uneste si parcurile (nu toate). Si blocul nostru, de exemplu este la marginea unei paduri. Si daca te apuci si o iei la plimbarica prin padurea de langa casa, dai de caprioare, de vulpi, de lebede pe lac si de vreo 3 blocuri absolut in mijlocul micii paduri. Este de-a dreptul incredibil modul in care au reusit sa imbine betonul cu spatiile verzi.

Week-end-ul trecut nu am avut masina (imprumutata unei prietene, nu defecta sau mai stiu eu ce...) si am luat-o si noi la plimbare pe cararea prin padure. Foarte frumos. Mergi pur si simplu prin padure, pe alocuri mai dai de case, mai treci si pe cate un pod pe sub care trece droaia de masini pe ditamai bulevardul. Si ce e si mai frumos e ca poti oricand ai obosit sa iesi la o statie de metrou sau de autobuz (adica la civilizatie) si sa te duci inapoi acasa.

Bineinteles, sunt mult mai multe lucruri care imi plac, dar acestea m-au impresionat cel mai mult si sunt practic primele lucruri care imi vin in minte cand imi pun intrebarea "de ce locuiesc aici si nu in Bucuresti?".

8 comentarii:

  1. Din pacate, diferentele dintre Romania si alte capitale europene sunt enorme, din multe puncte de vedere! Nu ca nu am avea infinit mai multe posibilitati, dar mentalitatea si rautatea ne strica! :(
    Am fost si eu de doua ori in Belgia, odata intr-o vacanta de 10 zile in care am profitat si am colindat marile orase si chiar vecinii usor de abordat cu trenul. Am avut parte de o oferta pe care am exploatat-o la maxim si nu am regretat! Ai ce vedea! Si a doua oara, am poposit cateva zile exclusiv la Bruxelles, in drumul nostru spre Stockholm. Si ai perfecta dreptate! Un oras frumos, verde, cu posibilitati de evadare din cotidianul zgomotos si tumultuos, caracteristici pe deplin indeplinite si de Stockholm, oras pe care l-am ales ca resedinta tocmai pe acest considerent. Pentru a ne bucura, concomitent, de facilitatile unei capitale europene dar si de beneficiile "vietii la tara", ambele oferite in acelasi pachet :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu am fost niciodata la Stockholm, din pacate, pentru ca a greu de ajuns cu avionul. Dar am auzit ca Ryan Air au zboruri destul de ieftine la Stockholm, asa ca poate ajungem si acolo...

    RăspundețiȘtergere
  4. Da, merita! Si nu e vorba doar de o parere subiectiva! :)

    RăspundețiȘtergere
  5. @Svea, suna tare bine "viata la tara", integrata intr-o capitala europeana. M-ai facut si pe mine tare curioasa :)

    RăspundețiȘtergere
  6. @Svea: Dam de stire cand ajungem si in Stockholm ;)

    RăspundețiȘtergere
  7. :) Stii ca la sfirsitul contractului de lizing, masina merge inapoi la firma...deci nu va fi a ta...

    RăspundețiȘtergere
  8. Da, stiu. Normal. Pai nu am dat niciun ban pe ea. Cum sa fie a mea? Am vorbit cu firma deja si mi-au spus ca o pot cumpara la sfarsit de leasing. Eu sper ca va trebui sa platesc doar valoarea reziduala. Daca vor prea mult, nu o cumpar...

    RăspundețiȘtergere