5 aug. 2010

Nucille de sapun (soap nuts)

Niste chetii lipicioase si cu un miros destul de neutru, le-am folosit ca:

1. Detergent de rufe, aprox 7 nuci intr-un sacultet de panza, strans bine. Se pune sacultetul in masina de spalat nu foarte plina,. Prin agitatia cuvei, se elibereaza substanta asemanatoare detergentului, care va curata hainele. Din ce-am vazut, la 40 de grade nu scoate petele dificile. Nici n-am incercat la mai multe grade, pentru asternuturi si prosoape am un detergent eco pe care as vrea sa-l termin. Sacultetul se poate folosi pana cand nucile ude nu mai sunt lipicioase, adica cam la 3 cicluri de spalare la 40 de grade.

In loc de balsam, merge foarte bine otetul alb - si chiar nu miros hainele dupa a otet. Am mai citit ca poti sa folosesti bicarbonat de sodiu in loc de otet (nu impreuna, in nici un caz), dar inca n-am incercat. Sticla de otet alb si-a castigat deja locul in baie, si inca n-am apucat sa aduc cutia cu bicarbonat de sodiu.

Pentru pete, am folosit percarbonatul de sodiu. Pe paginile de specialitate scrie ca e inalbitor, dar tot citind pe forumuri diverse experiente, l-am folosit cu succes atat la rufe albe, cat si la colorate puternic.

Desi sunt lipicioase si maro, n-am avut probleme cum ca ar pata hainele (desi era una din grijile initiale).

Am incercat sa pun uleiuri esentiale in cuva de detergent, dar fara nici un rezultat mirositor la final. Initial cu cateva picturi, ajunsesem sa incerc la un moment dat si cu lingurita (5ml) de ulei esential, si tot fara efect.

2. Dupa ce se nu mai pot folosi nucile ca detergent de rufe, le dau cateva clocote intr-o cratita cu apa, si rezulta Sapun lichid. In functie de cantitatea de apa pe care am pus-o, o parte din solutie o pun la congelator, pentru folosire ulterioara, si o parte fac Spray de curatat geamurile/oglinzile: in parti egale

  • sapunul lichid tocmai facut si
  • otet alb
  • plus cateva picaturi de ulei de tea tree
Nu fac foarte multa compozitie odata, ca fiind pe baza de apa si fara conservanti, se degradeaza destul de repede. 

Marele avantaj e ca pot sa-l las fara probleme pe Cata sa ma ajute la curatenia geamurilor :))

Inca n-am descoperit cum sa nu mai miroase a otet cateva minute dupa curatenie, dar inca lucrez la asta (la insistentele cuiva ;) ).

In principiu, solutia asta de sapun lichid se poate folosi in multe combinatii pentru detergenti, inlocuindu-se apa din retete cu sapunul asta lichid.

3. Nucile folosite la etapa 2, le strecor si le pun la uscat. In forma bruta, sau mai maruntite, le pun ca ingrasamant pentru flori. Ele se pot folosi ca ingrasamant si in starea initiala, dar prefer sa le exploatez mai intai :P

De unde: am luat nucile de sapun de aici, de la unul din magazinele preferate din apropiere. 

Un comentariu: