4 mar. 2009

Chirie in Belgia


Statul cu chirie in Belgia nu se compara din absolut niciun punct de vedere cu statul cu chirie in Romania. Diferenta principala aici, fata de Romania, este ca si chiriasii au drepturi, nu numai proprietarii, si si proprietarii au obligatii, nu numai chiriasii.

Au un sistem foarte bine pus la punct.

Contractul se face pe termen lung (peste 3 ani). Vrei pe o luna, doua? Nicio problema, doar ca chiria este de cel putin doua ori mai mare. Contractul nostru este pe 9 ani cu renegociere la fiecare 3 ani. Ce inseamna asta? Inseamna ca 3 ani, sub nicio forma proprietarea nu are voie sa ne dea afara fara sa plateasca despagubiri si fara un preaviz de minim 3 luni, dar nici noi nu avem voie sa plecam. Adica, daca vrem sa plecam inainte de acesti 3 ani, avem doua variante: una, ii platim despagubire una, doua sau trei chirii, in functie de cat de devreme plecam (in primul an, 3 chirii, in al doilea 2 chirii si in ultimul an o chirie) sau ii gasim un alt chirias care sa vina in locul nostru. Dupa 3 ani se renegociaza contractul. Vrea sa mareasca chiria si nu-mi mai convine, pot pleca cu preaviz de o luna. La fel, si ea, daca nu mai vrea sa ma mai tina, trebuie sa imi dea preaviz de o luna sau doua. Tinand cont de faptul ca Lixa a gasit apartamentul prima oara cand a venit in Belgia in doua saptamani, nu se pune problema sa ramanem pe strada. Avem timp suficient sa gasim un alt apartament. Adica nu poate sa vina proprietara si sa ne spuna ca maine plecam... Daca toate sunt bune si frumoase, atunci continuam pana la urmatorii 3 ani, cand se renegociaza din nou.

Sunt aici de o luna si nu am vazut-o niciodata pe proprietara. Nu vine sa ne verifice daca am facut curat, daca avem grija de lucrurile ei etc. Chiria se plateste prin transfer bancar pe internet, la fel ca si intretinerea, deci nu avem treaba cu ea. Lixa, care a inchiriat apartamentul, a vazut-o de 2 ori. Odata la agentie cand s-au semnat actele si a doua oara cand au facut impreuna starea locuintei inainte de a se muta.

Deci, in concluzie, la un venit mediu (presupun) de 3 sau 4 mii de euro si la o chirie pentru un apartament cu 3 camere de 750 E, statul cu chirie nu este deloc o problema.

Later edit: pentru mai multe detalii despre cum sa inchiriezi un apartament in Belgia, am scris aici.

11 comentarii:

  1. de vazut pe proprietar l-am vazut de 2 ori in 2 ani, odata cand am vazut garsoniera, o data cand mi-a dat cheile.

    de platit tot prin transfer bancar ii platesc, desi... intretinerea tot la ghiseul cu babe se plateste.

    problemele sunt lipsa unui contract pe bune si faptul ca se renegociaza chiria la fiecare 6 luni, desi, ultima data a adus o scadere (nu cine stie... dar nu credeam sa vad asa ceva)

    RăspundețiȘtergere
  2. @Adrian: exista si asa ceva, scadere de chirie? Uau!

    RăspundețiȘtergere
  3. Asa e si in Austria cu chiriile, si majoritatea stau in chirie, cel putin pana la o anumita varsta.
    Cred insa ca e o greseala salariul mediu de 3-4 mii euro pentru doua persoane (sau te referi la o suma bruta, Cosmin?). Adica stiu sigur ca nu e asa mult :-).
    In alta ordine de idei, ma bucur ca va merge bine si va urmaresc cu drag din umbra.
    Adina

    RăspundețiȘtergere
  4. Salut,

    Intamplator am dat peste acest blog, fiind in cautare de informatii despre salarii/chirii in Belgia. Urmeaza sa primesc raspuns daca voi fi sau nu angajat in Belgia. Pomeneai de 3-4k euro. Cum intreba si @keksy - salariul era cumulat de la 2 persone? Sau net? Sau brut? Eu am "cerut" 4000 brut pt jobul respectiv si mi-au spus ca m-am incadrat in limitele lor si eram curios daca e mult sau putin. Din ce am mai citit, am inteles ca la "tara" - in afara Bruxelles-ului - chiriile ar fi mai mici. E adevarat? Pentru 2 persoane, ce am putea inchiria - apartament sau casa? De ce ati ales Auderghem si nu alta comuna? Daca se poate as dori un ID de messenger, as avea mai multe de intrebat :)

    Toate cele bune!
    Ionut

    RăspundețiȘtergere
  5. Imi puteti spune cat costa chiria pt. o garsoniera si daca este scumpa viata in Belgia?

    RăspundețiȘtergere
  6. Preturi pentru chirii poti gasi pe www.immoweb.be, depinde foarte mult de zona in care cauti. In general, viata mi se pare mai scumpa decat in Germania, de exemplu. Arunca un ochi pe www.carrefour.eu sa vezi orientativ preturile.

    RăspundețiȘtergere
  7. unde ai vazut tu salar de 3;4 mii de euro in belgia? la citi romani? .......nu sti ce vorbesti

    RăspundețiȘtergere
  8. Daca vrei sa discutam salarii specifice si nu in general, da-mi te rog o adresa de mail si discutam acolo. Nu pot discuta de salarii in cazuri particulare pe net.

    RăspundețiȘtergere
  9. buna ziua va rog caut urgent chirie in belgia din data de 10 septembrie ,va rog lasati un numar telefon.o camera .apartament garsonira ....maxim 400 euro .pentru 2 persoane .va multumesc ..

    RăspundețiȘtergere
  10. http://anunturi24.be site de anunturi din Belgia

    RăspundețiȘtergere