25 iul. 2011

Despre montessori, ritualuri si schimbari

Cand a trecut Caisescu la un pat normal, l-am dus la Ikea sa-si aleaga. Dupa ceva ore petrecute pe acolo, in probabil magazinul lui favorit, l-a ales pe cel mai mare. Cum la vreme aceea (acum vreun an jumate?), bebe2 nu era inca in planuri certe, n-am avut nimic impotriva cu dimensiunea patului. Ideea era sa-i placa noua setare si sa faca usor tranzitia de la patul de bebelus. Acoperisul cu stelute de deasupra n-a fost cerut, dar tin minte, cand eram mica, cat imi placeau corturile, tunelurile, ascunzisurile. Combinatia a fost castigatoare, s-a adaptat usor, cu doar o singura aterizare neintentionata pe covor.


Stiam ca la un moment dat baietii vor dormi in aceeasi camera. Nu stiam de cand, si nici cum as putea aranja sa incapa 2 paturi acolo, plus un scaun pentru alaptat. Amandoi au dormit cu noi in camera pana pe la 2 luni. Pe Caisescu l-am mutat atunci in camera lui, moment in care a avut primele nopti dormite neintrerupt. Cum pentru Capsunica nu aveam camera separata, a luat el in posesie temporara dormitorul nostru, si noi am poposit pe canapeaua extensibila din sufragerie. (Trebuie neaparat sa luam niste draperii groase aici, nu-mi prieste intunericul doar intre 11 seara si 4-5 dimineata.)

In concediul din Spania de anul asta, am avut inchiriat un apartament cu 2 dormitoare. Ocazie cu care am testat cum se impaca baietii sa doarma in aceeasi camera. Rezultatul: seara, Caisescu adormea singurel, ca noi nu puteam ramane in camera sa nu deranjam Capsunica; trezirile nocturne comune n-au durat decat cateva nopti - Caisescu s-a imunizat repede la urlete bebelusesti. Deci, un adevarat succes. Ajunsi acasa, am dat fuga la Ikea sa cautam o solutie viabila pentru dormitorul belgian. Ce hotarasem era sa intoarcem patul lui Caisescu, si, cumva, dedesubt, sa incapa patul piticului. Dar cum cei 80 si ceva de cm inaltime pe care ii aveam la dispozitie ar fi insemnat prea putin pentru un pat de bebelus, iar bebelusul din dotare prea mic pentru un pat de copil, solutia a fost una mai putin conventionala: o saltea, aka "floor bed". Inspirata din lecturile mele cu Montessori. Am dus ceva munca de convingere cu Tati, dar cei 80 cm si dorinta de a ne recapata dormitorul si-au spus cuvantul.

Caisescu a fost informat cu surle si trambite ca va dormi la etaj, motiv de mari urale de bucurie. Dar partea mai complicata am banuit ca de acum venea: cum sa convingem noi misunatorul din dotare sa ramana si sa doarma in interiorul saltelei. Mai ales in timpul zilei. 

Dupa cateva ore de intors, aranjat, probat pat, coborat-urcat de multe ori, instructaj si testare pentru eventualele treziri nocturne pentru toaleta ale baiatului de la etaj, am inceput ritualul de nani. Baita Capsunica, strans mai toata apa de pe jos dupa stropeala lui Capsunica, imbracat si masaj Capsunica <-- Tati. Laptic si parcat Capsunica in noul pat <-- Mami. Intre timp, dus, imbracat si citit Caisescu <-- Tati. Condus baiat mare in patul de la etaj, cu acoperis, dat pupi, facut mai-mai, invelit <-- intai Tati, si, dupa ce a terminat cu treaba de la parter, Mami. Prima seara, un succes - lapticul a fost servit chiar in patul de la parter, intors pe burtica, si apoi somn prelung pana la urmatoarea sculare. 

A doua zi aveam emotii mai mari, despre cum sa definesc zona de nani si zona de joaca la distanta de cateva intoarceri laterale, deci instant. La momentul oportun, nici prea obosit, nici prea activ, l-am condus in noul pat. Covorul liber, fara jucarii. Mangaiat, povestit soptit de nani, invelit, plecat din camera. Revenit peste vreo 5 minute, cand se auzeau niste zgomote - baiatul in mijlocul camerei, zambea de noua lui realizare. Reluat nou introdusul ritual - mangaiat, povestit soptit de nani, invelit, plecat din camera. Revenit iar peste cateva minute, in urma unor chiote - baiatul pe perni, zambea multumit. Reluat ritualul - mangaiat, povestit soptit de nani, invelit, plecat din camera. Revenit peste 10 minute de liniste - baiat adormit in pat. 

Asta a fost acum o luna. Fiecare runda de nani a inregistrat maxim 3 recuperari. Fara proteste. Asteptam perioada de mers in 4 labe si cea de ridicat in fund, posibil sa aduca ceva schimbari (desi eu sper sa nu)...

4 comentarii:

  1. Uau, bravo! O sa fie buna si libertatea asta.:) El mai papa noaptea?

    RăspundețiȘtergere
  2. @Alina, de vreo 2 ori mai papa noaptea.

    RăspundețiȘtergere
  3. si cum te descurci? Asta e unul din motivele majore pentru care nu ma incumet la schimbari.

    RăspundețiȘtergere
  4. noaptea? cand se trezeste Matei, Cosmin se duce sa-i schimbe scutecul si eu merg sa-i dau laptic (in pat). adoarme la san, il las in pat, il invelesc si merg in dormitor la noi. Cata nu se scoala, decat daca trezirea lui Matei e spre dimineata, dupa 7... la voi care e programul?

    RăspundețiȘtergere